Gidsen (11-15 jaar)

Hoi allemaal!

Wat leuk dat je de website van onze vereniging bezoekt en nu bent uitgekomen bij de aller-gezelligste groep van Scouting Don Bosco. Want dat zijn namelijk de Gidsen! Binnen Scouting Nederland heet deze groep officieel Scouts (net zoals de jongensgroep). Maar binnen onze vereniging gebruiken we nog graag de naam Gidsen, zodat het voor iedereen meteen duidelijk is dat we het over de meidengroep hebben. Elke woensdagavond komen wij bij elkaar voor een leuke activiteit! Wil jij eens komen kijken wat wij allemaal doen? Dat kan altijd, tenminste, als je een meid bent tussen de 11 en 14 jaar oud.

Als je binnenkomt, zul je zien dat we allemaal (meestal) onze beige blouse aanhebben, (bij)kletsen en onze telefoons checken tot dat de staf begint met het programma. Dit kan een knutselactiviteit zijn (zoals kaarsen maken of ‘action painting’). Ook kookactiviteiten doen we regelmatig (bijvoorbeeld koken op kampvuur of muffins bakken). We zijn ook vaak buiten te vinden voor een tocht, een dropping, sport en spel op het grasveld of teambuildingsactiviteiten. En uiteraard kletsen we ook graag bij het kampvuur, vergezeld met een stok waarop een marshmallows karamelliseert. Bij scouting hoort uiteraard ook het ‘insigne’werk. En dit staat dan ook een aantal keren op het programma. Er worden dan een aantal verschillende insignes aangeboden, waaruit je dan een keuze kunt maken. Je kunt hierbij denken aan; EHBO, kampeertechnieken, houtbewerking of sport & spel. Gedurende een aantal woensdagavonden wordt er dan gewerkt in kleinere groepjes voor dat insigne. Het insigne kun je later ook op je uniform bevestigen.

Naast de woensdagavonden gaan we ook heel graag op kamp. Dat doen we zelfs meerdere keren per jaar! Eenmaal per jaar gaat onze groep ook mee op het ‘overvliegweekend’. Tijdens dit weekend gaan we met de gehele vereniging een weekendje weg, welke dan volstaat met leuke activiteiten. Alsook dat je op deze manier een heleboel andere jeugdleden leert kennen die allemaal lid zijn van dezelfde vereniging. Het overvliegen staat centraal tijdens dit weekend, waarbij we dan afscheid nemen van de ‘oude Gidsen’, welke hun scouting-avontuur gaan vervolgen bij de volgende speltak, de RSA. Maar we zullen op dat weekend ook de ‘nieuwe Gidsen’ verwelkomen, welke vanuit de kaboutergroep zullen overvliegen naar de Gidsengroep, en vanaf dat moment dan ook bij onze groep horen.

Twee keer per jaar (in de winter en lente) gaan we ook een weekendje weg met de Verkenners. Dat zijn de jongens in dezelfde leeftijdscategorie als de Gidsen. Dat weekendje proberen we altijd redelijk dicht bij huis te houden, maar het liefste wel op een andere locatie dan ons eigen scoutinggebouw. En omdat de meiden (en ook hun stafleden) het zo fantastisch vinden om erop uit te gaan, is er vaak ook nog een meiden-overnachting gepland. De weekendjes weg worden meestal gehouden in een gebouw. Maar soms worde de jeugdleden meer uitgedaagd om ‘back-to-basic’ te gaan en vergezeld met hun hike-rugzak op pad te gaan door Zuid-Limburg, op zoek naar een overnachtingsplaats. Zo zie je maar weer, geen jaar is hetzelfde, elke keer weer nieuwe avonturen!

Bijna zouden we nu het allergrootste kamp van het jaar vergeten: het zomerkamp! De eerste week van de zomervakantie gaan we (ook weer samen met de Verkenners) maar liefst een hele week op kamp en nu zeker niet in een gebouw op een luchtbed, maar in het bos in een tent op een matje! Spannend hoor! Vaak staat er ook een dag zwemmen, een BBQ en een tocht lopen met hike-rugzak op het programma. Bij de hike gaan we dan op zoek naar een andere kampplaats, nadat we met onze rugzak en bagage een tocht hebben gelopen, om pas de volgende dag weer terug te keren naar ons eigen basis-kampterrein. Verder hebben we op zomerkamp altijd een themadag, dan staan de spellen de hele dag in het teken van een speciaal thema. De laatste jaren hebben we diverse thema’s gehad zoals Expeditie Robinson, James Bond, National Treasures en de Legenden van Andor. Deze dag is toch wel extra spannend en uitdagend. In groepjes of alleen worden er bijzondere activiteiten voltooid. Denk hierbij aan het voltooien van een stormbaan of balanceren over een slack-line. De jeugdleden gaan er helemaal voor, want iedereen wilt natuurlijk de meeste punten behalen en daarmee de kamptotem winnen!

De gidsengroep zijn altijd op zoek naar nieuwe, leuke, gezellige, stoere meiden! Je moet wel tegen de jongens durven te strijden of met ze kunnen samenwerken, want ook de Verkenners draaien op woensdagavond en eenmaal per maand doen we samen een activiteit zodat we ook grotere spellen kunnen doen. Ben je nog steeds enthousiast, en lijkt het jou ook fantastisch om bij deze groep te mogen horen, en nieuwe activiteiten en uitdagingen aan te gaan? Stuur ons dan even een berichtje, zodat we je kunnen laten weten wanneer het uitkomt dat je een keertje vrijblijvend komt meedraaien met de gidsengroep.

Groetjes van de Gidsen-staf