• image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Kwal
  • image
  • Mooi!
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Tulpjes
  • image
  • image

Kampkrant Gidsen & Verkenners 2021

Helaas is het verder naar onder scrollen hoe verder we in de week zitten. Onze excuses daarvoor. Hierdoor krijgen jullie een beter beeld van ons kamp en kunnen jullie door de geplaatste foto's ook een kleine impressie van ons kamp krijgen. Klik op LEES MEER om te beginnen met lezen.

Nog maar een paar uurtjes en dan is het zover. Dan trekken onze scouts naar het land Andor, waar ze als helden zullen helpen het land te beschermen tegen allerlei onheil. Ze verdedigen het land tegen allerlei monsters, zoals gemene trollen en oeroude draken. Als helden kruipen ze in de huid van een dwerg, krijger en boogschutter, die unieke eigenschappen hebben. De helden verzamelen goud, edelstenen en voorwerpen, die hun kracht en wilskracht verbeteren. Zo kunnen ze hun beter aan.

We gaan samen een mooie en spannende week van maken.

zaterdag 24 juli

Zaterdag 24 juli is het dan eindelijk zo ver. De vrachtwagen is er en er kan worden geladen. Met de hulp van de verkenners en gidsen gaat dit voorspoedig en kunnen we op de geplande tijd vertrekken voor ons avontuur in Pijnacker. Hier zullen we een week lang in de bruine bubbel vertoeven en gaan we er met z'n allen een mooi kamp van maken. Het is weer even wennen, want het is al 2 jaar geleden dat we op kamp zijn geweest. 

 

Inmiddels veranderd het veld weer in een waar kampterrein. De tenten van de kinderen staan al op en ook de staftent staat alweer recht. De verkenners hebben zelfs een rekje gemaakt om hun schoenen buiten te laten staan, zonder dat ze nat worden. Helaas heeft dit rekje de eerste regenbui niet overleeft. De verkenners waren zelfs bezig een corveeschema voor hun eigen tent te maken. Dat was voor ons ongekend, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt. Bij de gidsen was het met name de gezelligheid, die overheerste.

De weergoden zijn ons redelijk gezind. Op dit moment regent het, maar kan iedereen droog binnen zitten. Een goed begin van de week dus.

 

Op onderstaande foto is te zien hoe het kampterrein er aan het begin uit ziet: net uit de vrachtwagen en wachten om ingeruimd te worden.

Dit jaar zijn er 14 scouts, die mee op kamp gaan. Niet direct een grote groep, maar wel groot genoeg om veel plezier te kunnen maken.

De scouts, die meegaan zijn: Shania, Chirina, Jean-Andre, Jules, Luca, Naud, Jona, Elin, Jasmijn, Iris, Niki, Daan, Lex en Lars. Heel veel plezier gewenst op dit kamp.

Het eten bestond vandaag uit een keuze tussen 2 soepen, brood met knakworst en brood met gehaktballetjes. Dat ging er wel in. Na het eten hebben we de kampregels met elkaar doorgesproken. Geen moeilijke regels, want als je er over nadenkt, dan spreken ze voor zichzelf. Ook kregen de verkenners en gidsen uitleg over de dag- en kamptotem. De dagtotem is voor degene, die het op die dag het beste heeft gedaan. Hierbij worden de activiteiten meegenomen, maar ook het gedrag en ongevraagd iemand helpen, kunnen voor punten zorgen. De dagtotem wordt elke dag opnieuw bekeken. Dus, zelfs als je het slecht doet in de strijd om de kamptotem, kun je gewoon elke dag in aanmerking komen voor de dagtotem. Alleen op de laatste dag worden alle punten van de afgelopen week bij elkaar geteld voor de kamptotem.

  

's Avonds was weer het eerste kampvuur. We hadden dat in een gat in de grond. Daardoor kwam de warmte van het vuur niet direct bij ons. Jammer, want 's avonds koelt het toch nog af. Bij het kampvuur hebben we nog wat quizspelletjes gedaan, die al mee gaan tellen voor de dag- en kamptotem. 

zondag 25 juli

Zondag hebben we "uitgeslapen" tot 08:10 uur. Toen begonnen over het kampterrein de eerste ontwaakgeluiden rond te gaan. Het eerste ontbijt van dit kamp was dus ook al snel een feit. Rond deze tijd kwam ook onze eerste bestelling van de Jumbo op het terrein aan. We hebben ervoor gekozen niet zelf te gaan winkelen. Op die manier is het eenvoudig om in onze eigen bubbel te blijven. Een nadeel is dat je nu geen echt overzicht hebt van de hoeveelheden. Zo kun je bv. een kilo appelen bestellen, maar heb je nog geen idee hoeveel appels je hebt. Dat is van onze kant nog even wennen, maar ook dat zal wel weer opgelost worden.

Na het ontbijt was het tijd om de eerste dagtotem uit te reiken. Deze ging vandaag naar Luca. Luca zat bij het winnende groepje en had naast punten van de quiz ook extra punten voor het ongevraagd iemand anders helpen. Dat was ons opgevallen en daardoor had hij de meeste punten. De dagtotem is een dragonball met sterren. De eerste heeft 1 ster en dat loopt vervolgens op tot de kamptotem met 7 sterren.

 

Op zondag werd ook nog gestart met het maken van de keuken. Gisteren hadden we een provisorische keuken gemaakt, maar vandaag moet dan toch de echte keuken verrijzen. Tijdens het bouwen kwam de kampstaf langs, die ons een compliment gaf voor het mooie bouwwerk.

 Ze hebben zelfs foto's gemaakt voor hun eigen website.

Vanmiddag hebben we allemaal spelletjes gedaan. De foto's geven daar een impressie van.

 

Op de foto's hierboven is zelfs nog zon te zien. Helaas bleef dat niet zo. De onderstaande foto's spreken voor zich.

 

Voor het kampvuur hebben we zeilen opgehangen, de rook gaat dan omhoog en de warmte wordt dan van achter gereflecteerd. Dit idee ziet er uit zoals op de volgende foto's:

Na het kampvuur was het weer tijd om naar bed te gaan. De verkenners hadden daar een ander idee over. Zij gaven een schaduwen voorstelling met zaklampen op het tentdoek. Dit zag erg komisch uit, daarom gaf de staf hen de kans om een ware voorstelling te geven. 

Na de voorstelling moest de tent van de verkenners nog even nagekeken worden. Door de vele regen waren de scheerlijnen kletsnat en waren deze onder spanning gekomen. Hierdoor konden enkele scheerlijnen los schieten. Dit gaf weer een klap, waardoor een aantal verkenners toch geschrokken waren. Na de inspectie van de tent bleek dat er niets stuk was en dat het slechts om de losgesprongen scheerlijnen ging.

maandag 26 juli

Maandag begon weer nat. We kregen er weer een regenbui over, met wat donderslagen op de achtergrond. Daarna was het weer droog en kwam zelfs de zon weer tevoorschijn.

Het ontbijt liet nog op zich wachten, deze moest nog worden afgeleverd door de supermarkt. Toen deze gearriveerd was, konden de hongerige magen weer gevuld worden.

Na het eten was het tijd om de 2e dagtotem uit te reiken. Deze ging vandaag naar Jasmijn. Jasmijn leidt op dit moment ook de ranglijst naar de kamptotem met 17 punten. Op plaats 2 staat Luca met 15 punten en op plaats 3 Naud met 14 punten. We zitten echter nog aan het begin van het kamp. Dit kan voor iedereen nog  elke kant op gaan.

Vandaag start de themadag. Normaal staat op maandag de hike op het programma, maar deze hebben we geschrapt in verband met de corona-crisis. 

 

Helaas bleef het weer tegen zitten. Tijdens de themadag moesten we het terrein weer snel herinrichten omdat delen van ons parcours onderwater waren gelopen. Op de foto is te zien hoe de kampvuurcirkel onder water was gelopen. Dit was een van de plekken, die nodig waren voor de themadag. Toch zijn we door alle regen ook flexibel geworden en hebben we met enkele aanpassingen de themadag toch kunnen voortzetten.

’s Morgens moest er geknutseld worden. Er moest een schild gemaakt worden, of een drakenkop, of een trol. Hiermee gingen de groepjes aan de slag. Ook kregen de groepjes via een puzzel de aanwijzing dat er een zonnewijzer gemaakt moest worden. Door de vele regenval was dit eerder een regenwijzer dan een zonnewijzer.


’s Middags moesten allerlei testen gedaan worden. Er werd gekeken naar slimheid, het vermogen om snel een halve liter water aan de kook te brengen (met de Kelly Kettel). Ook werd de kennis van knopen getest en werd er een beroep gedaan op de communicatievermogens. Dit alles waren testen om onze helden straks goed voorbereid de volgende activiteiten te laten doen.

’s Avonds werd de volgende activiteit gedaan: de rebushutten van Andor. Hiervoor moest eerst een hut gemaakt worden (eenvoudig met een pion er in en een touw er om heen). Daarna moesten er rebussen gemaakt worden. De groep werd in 4 groepjes verdeeld. Elk groepje moest voor de andere 3 groepjes een rebus tekenen. Deze rebussen werden in 6 delen verdeeld en werden vervolgens onder de pion gestopt. Daarna startte het laatste deel van de activiteit: ieder groepje moest bij de andere groepjes de rebussen gaan roven. Daarna was het zaak om de rebussen op te lossen. Het groepje dat dat het snelste voor elkaar had, won de activiteit. Bij het tekenen van de rebussen liep het echter niet zo voorspoedig. Daarom hebben we de laatste activiteit terug gebracht naar een half uur speeltijd. De groep met de meeste (opgeloste) rebusonderdelen, won de activiteit.

Na dit enerverende spel was er nog even tijd om bij het kampvuur te zitten en te genieten van de maan, die door de bomen scheen. En zoals elke dag eindigt, eindigde ook deze dag in de slaapzakken.

Door wat problemen met het plaatsen van nieuwe teksten op de site is de kampkrant enigszins vertraagd. Het kan ook zijn dat er fouten in de tekst staan, die later weg zijn en vervolgens weer komen bovendrijven. We hebben de oorzaak nog niet kunnen achterhalen, maar we hebben een (tijdrovende) manier gevonden om dit op te lossen. Onze excuses voor de vertragingen. DEZE PROBLEMEN ZIJN INMIDDELS OPGELOST.

dinsdag 27 juli

 

Dinsdag stond de Jumbo-wagen om 08:50 uur bij het kampterrein klaar om uitgeladen te worden. Fijn, dan waren ook onze ontbijtspullen aanwezig. Het ontbijt kon dus genuttigd worden, waarna het weer tijd was om de dagtotem uit te reiken. Vandaag ging de dagtotem naar Naud. Naud stond, voor de dagtotem, gelijk met Jules en Lex. Bij een gelijke stand voor de dagtotem, is de stand om de kamptotem doorslaggevend. Hier stond Naud voor op z’n 2 rivalen en won daarmee de dagtotem voor deze dinsdag.

In de ochtend was een tocht gepland, maar door de (wederom) regen, hebben we deze uitgesteld. In plaats daarvan zijn we een potje blokjesvoetbal gaan doen. Zo gauw de regen zou aankomen, waren we op tijd terug op het kampterrein om te kunnen schuilen. Op onderstaande foto een impressie van dit spel. Dit was helaas ook de enige actie, want daarna barstte de volgende bui al meteen los.

Door het onvoorspelbare gedrag van de weergoden, hebben we een alternatieve diamantenroof gedaan. Dit was een spel, dat bestond uit diverse soorten quizvragen. Deze quiz viel erg in de smaak bij de jeugd. Er werd dan ook hard tegen elkaar gestreden om de meeste punten in dit spel.

Na deze quiz was het weer weer zo “opgeknapt” dat we het eerdere blokjesvoetbal-spel hebben opgepakt. Dit was een spel, waarbij alle overbodige energie werd weggehaald. Ook geen probleem dat iedereen nu erg bezweet was, want hierna stond douchen op het programma. Vanwege de corona kon je niet zomaar douchen, maar moest je een tijd reserveren om dat te kunnen doen. Onze tijd was in de late namiddag, voor het avondeten.

Het avondeten bestond vandaag uit wraps. Die gingen er goed in, want er bleef letterlijk niet van over. Het eten was zelfs zo snel op dat we dit niet op de foto’s hebben kunnen vastleggen.

’s Avonds stond een smokkelspel op het programma. Dit kon helaas niet doorgaan. Als alternatief hebben we een aantal spellen bedacht bij de grote kampvuurcirkel. Een spel hebben we geprobeerd, maar was te moeilijk met de invallende duisternis. Het andere spel hebben we wel nog kunnen spelen. Dit was een kringspel met evenveel pionnen als dat er verkenners en gidsen mee gingen. Een verkenner of gids stond in het midden van de cirkel, waardoor 1 pion niet bezet was. Degene in het midden moest deze pion proberen te bemachtigen, terwijl de anderen dat konden verhinderen door van plaats te wisselen. Iedereen kwam aan de beurt om een keer in het midden te staan.

De dag werd weer afgesloten bij een kampvuurtje.

woensdag 28 juli

Vanmorgen was het weer eerst wachten op de boodschappen van de Jumbo. Vandaag was de wagen laat, waardoor ook het ontbijt een stuk later was. Hert was schijnbaar druk met bestellingen.

Na het ontbijt was het weer zaak om de dagtotem uit te reiken. Vandaag ging de dagtotem naar Daan. Het algemeen klassement om de kamptotem wordt op dit moment aangevoerd door Naud, die een gaatje heeft geslagen van 5 punten. Maar geen nood voor de anderen: er zijn nog zat punten te verdienen. Tussen de nummer 1 en nummer 14 zitten maar 15 punten verschil. Dus ook hier kunnen nog verschillen gemaakt worden.

Tijdens het maken van deze kampkrant, is de groep, verdeeld in 3 groepjes, een tocht gaan lopen. Dit was de gisteren geplande tocht. Volgens zowel Buienradar als Weeronline zou het vandaag droog blijven. Of dat gelukt is, zullen we in het vervolg van deze kampkrant nog beschrijven.

De tocht hebben we van de kampstaf gekregen. Het voordeel daarvan is dat je zeker de mooiste stukjes in de tocht hebt zitten.

Na de tocht was er even pauze, maar niet te lang, want het programma ging gewoon verder. Het volgende spel heette: de Monsters van Andor. Dit is een variant op het Weerwolvenspel, maar dan actiever.

In het spel waren 3 monsters. De rest waren allemaal helden van Andor. De monsters moesten proberen de helden te verslaan en andersom de helden de monsters. Aan het begin werden de kaartjes uitgedeeld, zodat je wist welke rol je in het spel hebt. Daarna ging iedereen in de kring slapen en alleen de monsters mochten wakker worden, zodat zij van elkaar wisten wie hun kompanen waren. De helden wisten onderling niet wie held of monster was. Om iemand te verslaan, moest betaald worden. Aangezien nog niemand geld had, moest dit eerst verdient worden. Dit kon gebeuren door een van de volgende spellen te doen: Kubb-blokjes omgooien, Mollky blokjes omgooien, flessen tillen en boomstamwerpen. Iedereen mocht zelf weten bij welk spel dat ze gingen staan. De puntentelling was als volgt: 5-4-3-2-1. Waren er meer mensen bij een spel, dan verdiende de volgende gewoon 0 punten.

Na de eerste speelronde om geld, verzamelde iedereen zich weer bij het centrale punt en ging daar weer slapen. De monsters werden wakker en wezen een held aan, die uitgeschakeld zou worden. Daarna ontwaakte iedereen en kon er onderhandeld worden wie er uitgeschakeld zou worden. Dit was een moeizame onderhandeling, waardoor de koning (spelleiding) de bank introduceerde, waardoor de muntjes ook gespaard werden. Een held was na deze eerste ronde wel uitgeschakeld. Dat was degene, die door de monsters was aangewezen. Hierna volgde weer een nieuwe ronde om muntjes te verdienen. Ook na deze ronde werd er gespaard en werd er iemand door de monsters uitgeschakeld. Na de derde ronde wilde de groep verder gaan met sparen, maar doordat het geld niet rolde, was de schatkist van de koning helaas leeggeraakt. Maar de helden hadden niet gerekend op de slimmigheid van de koning, die nu de belastingen introduceerde. De groep kreeg de mogelijkheid om iemand uit te schakelen en daardoor geld in omloop te brengen, of om iedereen persoonlijk belasting te laten betalen. Degene, die de belasting niet kon betalen werd dan door de koning uitgeschakeld. Vanaf dit moment ging het geld bewegen en werd er begonnen met de uitschakelingen. Bij de eerste uitschakeling gingen meteen 2 monsters er aan. Er was echter nog geld in omloop waardoor nog iemand uitgeschakeld werd. Dit bleek dan een held te zijn, waardoor het aantal helden, dat uitgeschakeld was, op 3 kwam te staan. Uiteindelijk werd in de volgende eliminatieronde het overgebleven monster uitgeschakeld, waardoor de helden hadden gewonnen. Dit was een leuk spel, dat bedacht was door Rianne, die zelf niet mee was geweest op kamp. We hebben haar wel via de app laten weten dat het spel leuk was verlopen.

Voor het avondeten werden onze helden (want de monsters van net, waren nu weer gewoon helden) verrast met de mededeling dat op het avondmenu pizza’s stonden. Iedereen kon de bestelling doorgeven, wat ze graag zouden willen hebben. Na het eten heeft iedereen Olaf bedankt, want de pizza’s werden door hem gesponsord.

Nu was het wachten op de schemering voor de volgende activiteit. Dit was een smokkelspel. De groep werd verdeeld in 2 groepen: de smokkelaars en de douanes. De smokkelaars moesten een pad oversteken, waarbij ze moesten proberen niet allemaal gezien te worden. De douane hield het pad met verrekijkers in de gaten en telde het aantal smokkelaars die ze gezien hebben. Dit aantal werd met morsecode doorgegeven aan de centrale post. Deze stond weer in verbinding met de post bij de smokkelaars, waar werd geverifieerd of het aantal klopt. Klopte dit, dan waren de smokkelaars door de mand gevallen en kregen ze niet uitbetaald voor hun smokkelwaar. Klopte het aantal niet, dan werden de smokkelaars wel betaald voor hun smokkelwaar. Het was voor de smokkelaars even moeilijk om uit te zoeken wat de beste manier was om iemand ongezien mee te smokkelen, maar uiteindelijk lukte dat toch wel. Na een aantal keren smokkelen werden de rollen omgedraaid en mocht de volgende gaan smokkelen.

Het was even er in komen, maar uiteindelijk hadden de verkenners en gidsen toch de smaak te pakken en werd het een leuke activiteit.

donderdag 29 juli

Vanochtend hoefden we niet op de Jumbo te wachten, want er was nog volop ontbijt aanwezig. Hierdoor was het ontbijt vroeger dan gisteren.

Na het ontbijt werd het programma voor vandaag bekend gemaakt: vandaag staat het zwemmen op het programma. Dit kon wel pas vanaf 12:30 uur, want door de corona moesten we tijdslotten reserveren. Wij hebben 3 uurtjes voor ons gereserveerd.

Voor het zwemmen moest wel nog de dagtotem bekend worden gemaakt. Deze ging vandaag naar Iris. Verder werd er medegedeeld dat we op dit moment 2 mensen hebben, die het totaalklassement aanvoeren voor de kamptotem. Een daarvan is een gids en een daarvan een verkenner. De eindstrijd zal dus nog wel spannend zijn/worden.

Renate legde vandaag een spel uit dat over langere tijd gespeeld wordt: It takes two. Bij dit spel moeten de verkenners en gidsen in groepjes van 2 vragen stellen aan verschillende stafleden. Ze mogen die vragen echter alleen stellen als er niemand anders in de buurt is en als die vraag ook voor dat staflid bedoeld is. Op een paal werd de eerste vraag gehangen. Zo lang die vraag daar hangt, mogen ze die stellen. Op een gegeven moment wordt er een tweede vraag bij gehangen. Komt de derde vraag erbij, dan gaat de eerste vraag weer weg. Er zijn dus maximaal 2 vragen actief. Later zal gekeken worden wie de meeste vragen beantwoord heeft gekregen.

Een korte indruk van het zwembad, met alleen staf i.v.m. de privacy.

Na het zwemmen was er vrije tijd. Bovendien wilden verschillende gidsen nog even onder de douche omdat het in het zwembad niet was toegestaan om te douchen met shampoo. Hierdoor hadden de koks ook de tijd om het eten voor te bereiden.

Het eten was lekker, maar werd bij de jeugd met gemengde gevoelens in ontvangst genomen. Uiteindelijk waren alle bordjes leeg en waren de magen weer gevuld.

Na de afwas werd er nog een afsluitend spel voor deze dag gespeeld: Maffia de Cuba. Hierbij wordt de maffia baas bestolen en moet deze er proberen achter te komen wie dat heeft gedaan. Een heel leuk spel, waarbij ook gewisseld werd van maffia baas, zodat ook de verkenners en gidsen deze rol eens konden vervullen.

Na dit spel was het weer bedtijd, maar voor meerdere verkenners en gidsen was dat geen straf. Die vielen bij het kampvuur al bijna in slaap.

vrijdag 30 juli

Ook vandaag startte de dag droog. Dat was wel welkom na al die natte dagen.

Na het ontbijt werd de laatste dagtotem uitgereikt. Deze 6e dagtotem ging vandaag naar Lex. Lex was er erg blij om en liet dat op z'n Donald Ducks horen.

Er rest ons nu alleen nog de kamptotem, die aan het eind van het kamp wordt uitgereikt. De koplopers voor de kamptotem doen alle moeite om wat extra punten binnen te smokkelen, want nu gaat het er om.

Vandaag stonden waterspellen op het programma en met een normale zomer hadden we die ook gedaan. Het weer was echter zelf te nat om op een leuke manier met waterspellen bezig te zijn. Daarom hebben we voor een alternatieve zeskamp gekozen. We hebben die spellen allemaal op het kampterrein naast ons gedaan. Dat was toch niet bezet.

We begonnen met een spel waarin (water)eendjes gelanceerd moesten worden. Daarna moesten ze gevangen worden en telden ze als punt. Het kostte even wat coordinatie om het plankje goed te raken en vervolgens de eendjes te vangen, maar al doende ging het steeds beter. Daarna moest een parcours afgelegd worden met ballonnen tussen elkaar in. Deze mochten niet vallen, want dan moest je opnieuw starten. Het derde spel was sponzen vangen. Het veld was verdeeld in 5 vakken. In de oneven vakken stonden mensen van een groep en in de even vakken de mensen van de andere groep. De groep van de oneven vakken moesten proberen sponzen naar elkaar over te gooien, terwijl de anderen deze probeerden te onderscheppen. Hierna gooide het weer weer even roet in het eten en hebben we de spellen even moeten onderbreken.

Na de gedwongen pauze pakten we de spellen weer op. Nu stond nog op het programma: pingpong balletjes van een fles afschieten met waterpistooltjes. Groep 2 liep nogal uit op groep 1, maar groep 1 wist knap terug te komen. Ze hebben het echter niet gered om dit te winnen. Als laatste deden we nog een spel met gootjes, waar pingpongballetjes in moesten rollen, tot ze in een emmer terecht kwamen. Het was nog een kunst om dat voor elkaar te krijgen. Wederom gooide het weer weer roet in het eten waarna we de activiteit hebben afgerond.

In de middag was nog een programma van Renate met quizvragen, pictionary en woorden uitbeelden met klei. Ook erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar.

In de (korte)pauze, die ons nu nog restte, is Arno met de groep naar een trappersbaan gegaan, die wat verder op het terrein lag. Hier mochten ze zich even uitlaten, al werden we snel weer bij elkaar geroepen om te komen eten. Dat ging er na al die activiteiten wel in.

 

Tijdens het schrijven van deze kampkrant werd al een begin gemaakt met het afbreken van de keuken. Dat scheelt morgenvroeg weer een hoop werk. Onze vrachtwagen is ook al gearriveerd, waardoor we ook al kunnen beginnen met het inladen van de eerste spullen. dat scheelt morgenvroeg niet alleen tijd, maar dit hebben we dan alvast droog ingepakt.

Wat de kampkrant betreft: dit zal voorlopig de laatste bijdrage daarvoor zijn. Morgenvroeg zijn we hard bezig om alles af te breken en in de vrachtwagen te krijgen. De laptop is dan ook ingepakt. Morgen krijgt de groep wel nog te horen wie de kamptotem heeft gewonnen, maar dat zal pas later in de kampkrant verwerkt worden.

Voor nu: bedankt voor het lezen van deze kampkrant.

zaterdag 31 juli

 Toch nog even voor de vaste lezers van de kampkrant.

Vandaag zijn we op tijd opgestaan om de tenten af te breken en in de vrachtwagen in te ruimen. We zaten mooi op schema en om ca. 10:30 waren we ver klaar met al het werk. Het had gescheeld dat we gisteren al een hoop werk hebben verzet.

Der groep kreeg nog een laatste praatje op het kamp en de vrachtwagen vertrok ook al. Hier ging het echter mis. Door de vele regenval, ook vandaag nog, en het gewicht van de geladen vrachtwagen, kwam de vrachtwagen vast te zitten in de modder. Met wat kunst en vliegwerk kregen we hem er toch weer uit, maar helaas een paar meter verder zat hij weer vast. Nu was het probleem ook nog dat hij wat was verschoven richting een slootje, vlak langs het pad.

Goede raad was dus duur. Er gingen al geluiden om de vrachtwagen uit te laden en op het verharde pad weer in te laden. een erg moeizame en tijdrovende oplossing. Gelukkig had de kampstaf nog een oplossing: een lier. Dit was een lier, die wel wat gewicht kon hebben. De vrachtwagen werd er nu cm voor cm uitgetrokken. Het was nog opletten dat de achterband niet zou verschuiven, maar we hadden genoeg speling. Uiteindelijk zijn we met een uur vertraging vertrokken. We hebben de mensen in Sittard even op de hoogte gebracht en de reis van een dikke 2 uur was begonnen.

Eenmaal in Sittard terug, werd de vrachtwagen door vele handen uitgeruimd. De tenten werden te drogen gelegd en (voor de jeugd belangrijk), de kamptotem werd nog uitgereikt. Het was een nek aan nekrace geweest. Uiteindelijk is Jasmijn als 2e geeindigd en ging de kamptotem naar Naud, die daar zichtbaar blij mee was.

Het was een leuk kamp en we kijken al uit naar het kamp van volgend jaar.